Tuesday, January 15, 2013

Bebelan Satu : Debab Versus Jodoh



Assalammualaikum.

Dear diari,

Seperti yang kamu tahu, aku ni seorang gadis yang debab. Tahun 2013 ni akan membuatkan umur aku berganjak kepada 27 tahun. Apa? 27 tahun?

Aku merupakan seorang guru tadika. Ada ijazah. Belum berpunya. Belum berkahwin. Sudah ada anak. Anak murid & anak buah. Anak sendiri? Entahlah.

Aku beranggapan mungkin kerana aku debab, tiada siapa yang tertarik kepadaku. Memang. Jodoh itu rahsia Allah SWT.
Namun, kita perlu berusaha untuk mencari jodoh itu kan? Mana tidak aku risau. Kawan-kawan satu sekolah rendah menengah, satu universiti hampir semuanya telah mendirikan rumah tangga malah sudah ada anak 3 hingga 4 orang. Aku?

Maybe aku bertuah sebab mak dan family aku bukannya jenis mendesak suruh kahwin. Even mereka tak pernah bertanya siapa boipren aku. Aku pun jenis pendiam. Bukan suka bercerita sana sini. Dengan kawan-kawan pun aku jarang nak cerita tentang kehidupan peribadi aku.

Walaupun mak dan famili aku langsung tak bising or bertanyakan tentang boipren, tapi dalam hati aku nih memang rasa risau sangat. Aku takut . Aku mahu sekiranya aku berkahwin nanti, aku nak mak aku ada di hari bahagiaku. Sempat kah aku? Mak makin tua. Ajal maut ditangan Tuhan. Sempatkah aku?

Jadi, aku mengambil keputusan untuk mengubah cara hidup aku.
Be positive. Be active. Be Creative. Be Mine.

Jadi? Doakan aku ya.

*15 Januari 2013. Nak setat diet yang sihat. In Shaa Allah. Aku boleh! Yes! I can do it!*

Salam Sayang,
Cik Debab.

0 comments:

Post a Comment